Rummet (samt veckans spotifylista)

När jag vaknar vet jag inte var jag är. Ryggen värker och på min högra arm sitter ett gips som löper från knogarna upp till armbågen. Jag skrapar lätt med pekfingernageln mot ytan, några flagor lossnar. Jag gnider den vita massan mellan fingrarna; den är fortfarande fuktig och tydligen alldeles färsk.

Den stela madrassen ger ifrån sig ett gnisslande ljud när jag reser mig upp i sängen, enbart stödd av vänsterhanden. Jag gnuggar ögonen och försöker orientera mig. Försöker minnas. Jag slänger av mig den tjocka, grå filt som fungerat som täcke och bestämmer mig för att syna rummet närmare. Det är kalt: vita väggar och stål. Golvet består av en ljusgrön plastmatta som är täckt av små, små korn. Ett manshögt skåp vid sängens fotända, ett handfat vid den bortre väggen och bredvid den: en dörr. Den är låst. Upptill sitter någon sorts skjutlucka som bara verkar kunna öppnas från utsidan.

Det skrovliga golvet river mot mina nakna fotsulor när jag långsamt undersöker rummet. Utanför dörren hörs avlägsna steg. Några röster talar upphetsat på ett främmande språk som låter som spanska, kanske katalanska?  

Vad gör jag här? Var är här?

Jag vänder mig om, tittar upp mot det högt belägna fönster som är den enda ljuskällan i det trånga utrymme jag befinner mig på. Fönster är kanske att ta i – en glugg är mer korrekt. Ur den letar sig en två centimeter tjock solstråle igenom och målar ett streck längs golvet, och som sedan breder ut sig som borsten på en sopkvast över den motstående väggen. Jag följer strålen med blicken. Dammkornen i den rör sig i ett, vad det verkar, förutbestämt roterande och uppåtsträvande mönster. De glittrar som små ädelstenar.

Vid sängkanten står en brun pinnstol. Ett par beiga strumpor, hoprullade till en liten boll, vilar på en vit t-shirt. Över ryggstödet hänger en tidning som jag inte riktigt kan urskilja i den dunkla belysningen, men som av storleken att döma verkar vara en dagstidning, troligen en morgontidning. Jag lyfter upp den och håller den mot ljuset. El Pais. Så jag är alltså i Spanien. En mörkröd fläck som jag misstänker är torkat blod har flutit ut över en bilannons i den nedre sektionen. Ovanför den ser jag rubriken som jag – trots min begränsade spanska – förstår alldeles utmärkt:    

Ataque terrorista en el partido de fútbol

Som om en tjock rök lättat från mitt inre dyker de upp – bilderna. Brottstycken från gårdagen (eller är det längre sen?) far förbi i sekundsnabba glimtar, först som oformliga spökfigurer, för att sedan avteckna sig allt tydligare. Jag ser ansikten, tusentals ansikten, ivrigt samtalande, på väg till matchen mellan Barcelona och Sevilla. Jag ser Z sitta mitt emot mig på den lilla bodegan Galle de Oro, med en San Miguel i handen och ett leende på läpparna. Och jag minns matchen, det snygga nickmålet, och sen – smällen. Skriken. Sedan inget mer.

Jag avbryts i mina tankar av ljudet av hårda sulor mot betong. Någon närmar sig dörren. En svag doft av kamomill sprider sig när den unga sköterskan kliver in i rummet. I handen håller hon en bricka.
Det är dags för frukost. Tydligen.

---

Spotfyfredag: Musikodysséen III

---


Kommentarer
Postat av: TP

Kombinerat arm- och skeppsbrott!?

Snyggt skrivet!

Ännu en lysande spellista med Sigur Ros och Moneybrother som alptoppar!

Tack för senast!

2010-02-13 @ 19:19:54
URL: http://skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: Anders

Tack!

Är inne i en Moneybrotherperiod nu. Ny platta ute. Låter lovande så här inledningsvis.



Tack själv för senast. Jag sov så gott i soffan så:)

2010-02-13 @ 19:45:31
Postat av: Boggen

Ruggigt bra lista med ett gäng favoriter! Dessutom så bra skrivet att jag inte vet om jag törs åka och titta på la liga...

2010-02-13 @ 23:03:49
URL: http://boggblogger.blogspot.com/
Postat av: Anders

Tackar!

Och listorna blir vad de blir, men ibland höjer de sig från mängden. Som den här gången.

Att du skulle gilla den tog jag för givet. DNA:t igen...

2010-02-14 @ 10:14:39
Postat av: J

Väldigt bra Anders! Det skrivna alltså...resten vet jag ju inte:-) Är det sant?

2010-02-14 @ 18:06:00
Postat av: Anders

Mucho gracias, J. Hittepå alltihop, såklart. Men att du undrar är ju någonting bra.)

Och du, du tillhör snart Spotifymaffian du med. Kolla av brevlådan runt den 27e!

2010-02-14 @ 19:09:47
Postat av: Gonzo

Underbar story! Levande, man kan riktigt känna den unkna doften i rummet. Skönt och se att du är på banan med skrivandet igen.....jag vill läsa mer! Listan har jag inte orkat kolla på än.

2010-02-14 @ 23:43:51
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Anders

Tack så mycket, G!

Skönt att komma igång igen, det har ju varit ett längre, ofrivilligt uppehåll. Men nu är jag igång igen, hoppas jag:)

2010-02-15 @ 12:36:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0