Svar på allt, typ.

Söndag morgon. OS har försatt mig helt ur spel, rörelserna är långsamma och omständliga och den kognitiva förmågan räcker endast till det mest livsnödvändiga. Telefonen ringer och oändligt trött tar jag därför tacksamt emot svärmors förslag om barnpassning. Jag går in till Elias som är strängt upptagen med att förflytta 52 spelkort från punkt A till punkt B, enligt en metodik som för tankarna till de mer hjulbenta gossarna på den amerikanska prärien. "Vill du gå ner till mormor?" "Nej det vill jag inte." "Men, hon vill ju läsa den gröna boken för dig", försöker jag. "Nej, det vill jag inte, det är tråååkit", svarar han. "Okej då."

 

Jag packar upp det nya hemmabiosystemet (som i fredags kväll levererades till dörren av posten av en vänlig, lite gråsprängd kvinna med trötta ögon) som jag ännu inte orkat installera. Det kompletterar den nya storbildsteven vars bild är så skarp att jag när jag tittar på Barcelona-Malaga kan se hur Messi nästan omärkligt snörper på munnen innan han för tredje gången på tio minuter väljer att inte passa en fristående Zlatan.

 

Jag drar ur kontakter, försöker hjälpligt nysta upp sladdhärvor som under två år levt ett eget liv bakom det röda teveskåpet från Ikea och skapat ett imponerande ekosystem av damm, sladdar och elektricitet. Jag förflyttar högtalare till det rum som egentligen är Elliotts, men som nu fungerar som någon sorts buffertzon mellan vårt hem och soptippen. Sist av allt drar jag fram subwoofern som legat under teveskåpet. Den skramlar högljutt när jag lyfter den. Jag vänder på den, skakar på den som om den vore en mjölkdrink. Ut ur hålet i fronten trillar en röd napp, två tärningar, en spelpjäs och fyra mycket dammiga enkronor. Jag tittar menande på Elias som leker på golvet. "Har du petat in allt det här?" frågar jag. Han tittar oskyldigt på mig: "Ne-eej, inte jag. Det har nog mammaa gjort!"

 

In i rummet kommer Maria, som haft sovmorgon efter en kväll på stan med vänner. "God morgon. Vad gjorde du igår Elias?" frågar hon samtidigt som hon stryker honom över håret. Han svarar snabbt: "Vet inte. Jag kan vell inte ve-eta allt heller."

---

Dagens låt: Four Tet - "Circling"

 


Kommentarer
Postat av: A-K

Skönt att man inte är ensam om buffertzon. Hos oss är det balkongen som fylls till brädden så man knappt kommer ut på den (och detta händer varje år, var kommer all ny skit ifrån?!). När halva sommaren har gått brukar vi tröttna och äntligen komma iväg till tippen.

2010-02-28 @ 23:22:34
URL: http://ejkej.blogspot.com
Postat av: Mattias

Precis, Messi var fruktansvärt ego i söndags. Jag förstår om Zlatan inte orkar springa sig fri till sist.

2010-03-01 @ 10:37:09
URL: http://gixbit.blogspot.com
Postat av: Anders

A-K: ja, var kommer all skit ifrån egentligen?



Mattias: Visst är det heeelt sjukt ibland? Men det är inte bara Messi som snålar med genomskärarna. Det verkar vara böter på djupledspass... Barca spelar en riktigt tjatig sidledsfotboll i år. Fegt och tröttsamt att se på.

2010-03-01 @ 18:14:52
Postat av: Gonzo

Buffertzon...ha ha ha hela mitt liv är en buffertzon. Såg du även den opassande snorbusen som hängde ur Zlatans kran?

Jag tror det är dax att jag lär din äldste son ordet "Tjöta" som kan komma väl till pass när frågvisa föräldrar dyker upp.

2010-03-01 @ 21:26:46
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Boggen

Såg inte matchen, men kanske var snorbusen orsaken till Messis uteblivna passningar, ja menar de kramas ju efter målen...

2010-03-02 @ 13:14:52
URL: http://boggblogger.blogspot.com/
Postat av: Anders

Gonzo: missade den. Men Zlatan är väldigt tredimensionell i den nya teven om du förstår.



Boggen: Det är det som är så konstigt, det är alibit, annars hade jag drivit tesen om utfrysning hårdare. Men nog fan undviker han att passa Z tills alla egna alternativ är uttömda, Messi. Dribbelkung? Javisst. Stor spelare à la Zidane, Maradona etc. - tveksamt.

2010-03-02 @ 19:04:10
Postat av: Gonzo

Jag såg definitivt inte matchen......jag tänkte bara att din nya tv är så bra på detaljer..

2010-03-02 @ 21:19:38
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0