Antagningsbrevet

Bonniers Bokförlag, Stockholm, en mulen novemberdag.

Anton, min vän!
Jag vill gärna kalla dig "min vän" och hoppas att du inte misstycker. För det känns redan nu som om jag känner dig. Och jag tror att vår vänskap kommer bli långvarig. Det är i alla fall min förhoppning.
       Nåväl, Anton. Vilken fantastisk berättelse du skickat till oss. Alla här på Bonniers fullkomligt älskar ditt manus, och det har löpt runt våra rum likt en budkavle och är nu så sönderläst att sidorna fransat sig. Dessutom är fjärde kapitlet numera oläsligt. När Lotta Svensson, lektör, läste om mötet mellan Erik Sand och hans enbente far, mångsysslaren och före detta minröjaren Allan Sand, föll så många tårar ner i manuset att bokstäverna flöt ut till en oigenkännlig massa. Faktorn Anders Svenson blev i sin tur så upprörd över den bittra socialarbetaren Margot Svenssons elakheter, att han råkade spilla ut ett bräddfyllt glas Merlot över kapitel 7. Bortsett från svårigheten vi nu finner i att läsa kapitlet, tar doften av det billiga rödvinet udden av historien.
       Är det möjligt att få en ny kopia?
       Hur som helst. Din historia om den fjortonårige Erik Sand har både lekfullhet och allvar. Och den blir aldrig tråkig, trots att den egentligen handlar om en högst ordinär resa genom landet i jakten på en försvunnen far. Men det är en resa med humor och värme. Scenerna är dråpliga och slår an känslosträngar som alla kan känna igen sig i utan att bli övertydliga eller onödigt vaga. Pappans kärlek till Vilse i pannkakan. Hans eviga citerande ur Den ståndaktige tennsoldaten. Hans problem att hitta jeans som passar. Irritationen över den påstridiga butikssäljaren, som hävdar att han aldrig sett ett byxben sitta snyggare, och ilskan över den dubbla avgiften för uppläggningen av jeansen. Eriks glädje över att alltid vinna mot sin far när de spelar boll. Sorgen över att aldrig kunna slå en tunnel på honom. Kärleken dem emellan.
        Sannerligen en utmärkt debut. 
        Vi ser fram emot ett samarbete!

Med vänliga hälsningar!
Bo K. Blad, Bonniers


---

Bäst idag: Solomon Burke - Flesh and blood


Kommentarer
Postat av: Boggen

Eftersom jag vet att du skriver otroligt bra men att du också levererar en del, så att säga, "skarvade" anekdoter, så vet jag nu inte riktig vad jag ska tro. Men jag hoppas ju naturligtvis att du har fått ett sådant här brev och ser i så fall väldigt mycket fram mot att själv få läsa om Erik Sands bravader.

2009-11-29 @ 21:40:59
URL: http://boggblogger.blogspot.com/
Postat av: Boggen

För övrigt så tycks det fortfarande vara problem med att se uppdateringarna av din sida på min blogg. Dock har jag lärt mig att ändå gå in och titta här.

2009-11-29 @ 21:42:52
URL: http://boggblogger.blogspot.com/
Postat av: Anders

Hehe. Tack! Skarvar säger du:) Vi kan väl säga så här: Utgå från att alla inlägg i kategorin "berättelser" är fiktion. Även om det då och då dyker upp en och annan sannsaga (som t ex världens bästa köpare och reseberättelserna).

2009-11-29 @ 21:58:20
Postat av: Boggen

Misstänkte att det låg till så. Annars vore det härligt med sådana förlagsmänniskor som lever upp till myten om rödvinspimplande kontorsråttor. (Som väl iofs aldrig skulle skriva ett sådant entusiastiskt svarsbrev även om de verkligen tyckte så. Snarare finns det väl alltid finns felaktigheter att hitta). Med detta sagt så ska jag erkänna att jag själv skulle kunna kategoriseras som just rödvinspimlande kontorsråtta, dock väldigt sällan på kontorstid.

2009-11-29 @ 22:13:51
URL: http://boggblogger.blogspot.com/
Postat av: Anders

Boggen: För att minimera förvirringen döpte jag om huvudpersonen till Anton. Även jag har varit kontorsråtta. Och reklamnisse. Och springsjas och...

Nu siktar jag på byråkrat;)



2009-11-30 @ 12:03:09
Postat av: Gonzo

Underbart!!! Jag vet inte hur många gånger jag dikterat liknade brev i skallen, när man som ung hoppades på skivkontrakt. Jävligt bra skrivet som vanligt...........enbent...det närmar sig:)

2009-11-30 @ 17:23:47
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Anders

Wow! Tack för det, Gonzo!

2009-11-30 @ 18:21:47
Postat av: Junitjej

Inlägget fick mig att tro att du har skrivit en bok som ska ges ut. Men det är inte så, eller?

2009-12-06 @ 10:12:27
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Anders

Hehe. Nej så är det inte. Men tänk vilket förskott jag skulle få om det var så, med tanke på hur översvallande positivt brevet är.

2009-12-06 @ 11:41:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0