Access denied, please try later!

Jag slutade röka igår.

Och därmed slutade också min hjärna att fungera. Den var mos. Jag kunde inte tänka, inte tala, hittade inte ord; och varje gång jag försökte föra en tankegång från A till B försvann jag in i en labyrint, full av synaptiska återvändsgränder.

På bussen, på väg till gårdagens korpmatch, satt jag med en engelsk antologi med texter utvalda av Joyce Carol Oates. "The Coat Collar pressed rough against her neck", läste jag. Coat Collar? Det är ju de där snibbarna högst upp på skjortor, tänkte jag. Men vad heter de på svenska? Jag ägnade tjugo frustrerade minuter, nästan hela resan, åt problemet. Till slut kom ordet: Krage. Ahh! Katarsis! Jag andades återigen med långa, lugna andetag.

Men det var bara början. Strax därpå upptäckte jag att min hjärna saknade ytterligare - mer eller mindre viktig - information. Min systers andranamn, Alfred Hitchcock, Anders Borg, Steven Spielberg, Rosenbad, Att ha eller inte ha av Ernest Hemingway - allt var oåtkomligt. Istället fick jag ett meddelande: Hjärnan är tyvärr inte tillgänglig just nu, försök igen lite senare. Ha en bra dag och välkommen åter!

Jag började röka idag.
.


Kommentarer
Postat av: TP

Jag känner igen hjärnkollapsen alltför väl. Igår frågade någon i min omgivning vad saker som flyter i land kallas. Driftwood kom blixtsnabbt men det var lögn i helsicke att jag kom på vad det heter på svenska. Sånt stör mig något vansinnigt. Å jag har inte möjligheten att skylla på nikotinabstinens!!!

2009-04-24 @ 19:22:47
Postat av: Anders

Drivved!!! Och det tog en hundradels sekund. Jag är botad! Gott!

2009-04-24 @ 19:28:47
Postat av: Gonzo

Tog en promenad med min kära sambo för en stund sedan. Jag slängde ett getöga mot balkongen i det höga huset.....men icke, ingen bolmande Anders. Vet inte om jag tror på att du börjat röka igen :)

2009-04-24 @ 22:09:16
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Anders

Jodå, Gonzo. Men jag drar inga halsbloss.

2009-04-25 @ 11:36:23
Postat av: Kicki

Vet du Anders, jag blev väldigt förvånad när jag för en tid sedan läste att du röker. Känner ju inte alls dig egentligen, men man bildar ju sig en uppfattning om en person vars blogg man läser varje dag :). Jag är en sån där jobbig person som aldrig tagit ett endaste bloss. Tror det beror på att min mamma blev väldigt sjuk när jag var ca 12 år gammal och läkarna sa att allt förvärrades av hennes rökning. Nåväl, jag ska inte köra något skuldbeläggande osv, utan bara ge dig ett hett tips. Du kanske har hört talas om denna bok innan, och kanske har du läst den redan, men ändå. Boken heter "Äntligen icke-rökare! - det enkla sättet att sluta" och är skriven av Allen Carr. Jag känner personligen flera personer som inte tagit ett bloss sedan de läst denna bok. Du kan väl ge den en chans? Här kan du beställa den: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197449105 Och du - det där med att inte hitta ord osv - det lider jag också av utan att vara rökare. Ha det!

2009-04-27 @ 09:10:27
URL: http://litesomjag.blogg.se/
Postat av: anders

Kicki: Det säger även dom som känner mig!

Tack för omtanken! Jag har faktiskt läst boken för några år sen. Var ju rökfri i tre år tills jag förra våren återföll i gamla synder. Gör ett nytt försök. Lånar boken och börjar om på nytt:)

2009-04-27 @ 09:43:49
Postat av: Torbjörn Nilsson. Med randiga kalsonger.

Eller www.zonnic.se kanske hjälper.



Din gamle skorsten:-)



2009-04-27 @ 10:41:50
Postat av: A

Oh, hett!

2009-04-28 @ 16:26:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0