En ögonblicksbild

Måndag morgon. Jag sitter på balkongen. I ena handen har jag en kaffe, i den andra PO Enquists fantastiska bok "Sekonden". Vit rök ringlar upp från cigaretten i askfatet. 

Jag är trött. Bebisen bråkar om nätterna, men vill inte komma ut.

Ett tjugotal fiskmåsar flyger i cirklar längre ner på gatan, och landar i klungor. Förmodligen kalasar de på matrester ur en slarvigt stängd soptunna utanför ICA-butiken. De skränar och lever. En dam med rollator passerar dem. Uppenbart skrämd tar hon ett steg åt sidan, av trottoaren och ut på vägen, och blir nästan påkörd av en röd Opel. Bilföraren girar undan och skriker "kärringjävel!" med biltutan.

Nedanför huset kommer en gammal man. Han går med älgkliv. Jag brukar se honom då och då och förundras alltid över hans gångstil. Med armarna slappt hängande utmed sidorna, utan tillstymmelse till pendelrörelse, skapar han illusionen av att dra på två lika osynliga som tungt lastade resväskor.

I motsatt riktning kommer Bakåtlutarmannen, minst lika fascinerande med sin tyngdlagshånande framfart. Männen stannar upp, hälsar på varandra och ser för ett ögonblick helt normala ut. Jag smygtittar roat på mästarmötet, på dessa kungar av silly walks och fantiserar om att de utbyter gångtips.

Jag ler för mig själv, drar ett bloss på ciggen och kisar i solen. Måsskriken vid ICA-butiken börjar klinga av. En efter en ger de sig av, mot nästa soptunna. Det är vår. 

Dagens låt: The Jam: Monday
.

Kommentarer
Postat av: Gonzo

Eftersom jag av en händelse råkar bo bara ett stenkast ifrån dig och dessutom har en lägenhet utrustad med balkong, så kan jag utan tvekan se dessa herrar framför mig då det titt som tätt även passerar utanför mitt hus. Dessutom kan jag stoltsera med att jag bott i samma trappuppgång som bakåtlutarmannen. En mycket komplex och underlig herre, som jag min syster och din sambo förr itiden även kallade KGB- mannen (då p.g.a. hans stiliga strikta klädsel. Alltid kostym, överrock och hatt.)

Nä det e nog snart dax att vi sammanstrålar en förmiddag för en hedelig holmgång bland mp3 filer och med lite gångspoting.

2009-03-30 @ 19:00:35
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Anders

Låter bra, G! Hör av dig!

2009-03-30 @ 21:15:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0