Jag hör röster i vinden, något stryker mot kinden

Jag fortsätter min historiska exposé och hamnar på Kungsholmen, Stockholm, 1878. För det var torsdagen den 31 oktober 1878 som Eldkvarn brann ner; den ångmaskinsdrivna kvarn, som 1805 byggdes åt akademiledamoten Abraham Niclas Edelcrantz. Och som blivit talesätt på grund av bristfälliga säkerhetsrutiner. En gaslampa lär ha fallit ner och antänt mjöldammet och startat den tragiska men spektakulära branden.  

Idag ser jag på ett annat Eldkvarn på Lorensbergsteatern i Göteborg. Sist jag var i den lokalen såg jag Eddie Izzard förvandlas till flugor, bin och Darth Vader i Dödsstjärnans lunchmatsal. Eldkvarn blir nog bra, men Eddie är svår att toppa.

"Fulla för kärlekens skull"
.

.

Eddie Izzard i Dödsstjärnans matsal


Kommentarer
Postat av: Malin

Underbara Eddie! Precis vad jag behövde just nu.

2009-01-23 @ 19:48:37
URL: http://midnightafterglow.blogspot.com
Postat av: Anders

Ja visst är han! Jag har haft förmånen (bokstavligen, eftersom jag tidigare arbetade hos den svenska filmdistributören) se honom live två gånger. Och träffa honom personligen.

2009-01-24 @ 17:19:02
Postat av: [email protected]

Eldkvarn är bra, Eddie e briljant. Tack för detta, det fick mig t o m att skratta mer än Kingkongfilmen på TV.

2009-01-24 @ 23:50:58
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: Gonzo

Eldkvarn....nja.....Eddie helt underbar!!!!

2009-01-25 @ 10:53:26
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Anders

Varsågod Jonas! Eddies humor är underbar, dessutom har han alltid kul själv, med sina spontana infall.



Gonzo: Hade inga jätteförväntningar inför Eldkvarns spelning, men dom var bra, faktiskt. Kul! Att jämföra med Eddie är däremot inte rättvist - han är en gud.

2009-01-25 @ 12:21:58
Postat av: Boggen

Eldkvarn är gamla (i fler bemärkelser) favoriter. Eddie är grym! När han svävar ut i sina utläggningar undrar man hur mycket som är improvisation, för det kan väl knappast vara ett inövat manus!? Sen undrar man om alla shower är lika långa eller om det kan skilja en timme eller två!

2009-01-25 @ 13:10:09
URL: http://boggblogger.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Boggen: Enligt Eddies manager, som jag hade till bords under en 'firmafest' för några år sen, så improviserar Eddie ganska mycket. Även privat...

2009-01-25 @ 14:32:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0