"Heja Blåvitt" är död. Länge leve "Snart skiner Poseidon".

När jag äntligen lärt Elias texten till IFK Göteborgs inmarschsång "Heja Blåvitt", så byts den ut. Men det gör inget. Schytts gamla dänga är ju om sanningen ska fram en riktig skitlåt, som inte ens var bra när den kom 1976.

Den nya mer moderna hymnen "Snart skiner Poseidon" är skriven av Joel Alme. Den är fin, och låter väldigt mycket Joel Alme (och i viss mån Håkan Hellström, fast han är ju Gaisare förstås).

När vi går genom staden över broar och torg
Med doft av salt ifrån havet minns vi glädje och sorg
Och vi minns första gången när Änglarna sjöng
Hur vårsolen värmde och vintern var glömd

Åhh... när vi kastar våra tomma glas finns det alltid någon med hjärtat kvar
Födda ur hav och himmel står vi kvar, för vi glömmer aldrig denna stad

Vi såg hur du haltade, vi såg hur du sprang
med tårar på kinden och hjärtat i brand
Med längtan i bröstet, du stod där och sa:

"Snart skiner Poseidon och Blåvitt står kvar"

Det blir en fin allsång att fira årets SM-guld med...



Kommentarer
Postat av: Kicki

Det är till att vara kaxig må jag säga! Men man måste ju tro på sitt lag :). Själv är jag dock ganska säker på att Bajen inte tar SM-guld, men jag tror de kan överraska mer än den där jobbiga sportkrönikören i DN förutspår... Längtar tills jag får sitta och skrika lite på Söderstadion. Glad Påsk!

2009-04-09 @ 16:08:03
URL: http://litesomjag.blogg.se/
Postat av: Anders

Jag har en väldigt skön känsla inför den här säsongen. Kalla mig kaxig, det gör inget, särskilt inte om min profetia slår in;) Blåvitt har sett mycket bra ut under försäsongen. Och det var länge sen sist. PS. Är inte alla sportkrönikörer tämligen jobbiga? Det ingår liksom i arbetsbeskrivningen. Sune Sylvén undantaget. Glad påsk!

2009-04-09 @ 18:06:31
Postat av: Johnny

Den är helt underbar! Har lyssnat den upp och net, fram och tillbaks. Grym. Längtar efter att höra den på G U.

2009-04-09 @ 21:33:54
URL: http://nederbird.blogspot.com
Postat av: Anders

Ja, den växer. Särskilt refrängen börjar sitta fint tycker jag. Lätt att lära också. För alla...

2009-04-09 @ 23:16:10
Postat av: Gonzo (Gaisaren)

Tänkte bara påminna om förra årets derby, där blåvitarna skrålade till fröken Pirellis "Hero" medans Gaisarna laddade upp med bl a Stones "Street Fighting Man".......blåvit ÄR disco GAIS e rock 'n roll ...så e det bara!!!

2009-04-09 @ 23:22:38
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Anders

Usch. Pinsamt. Grattis till femettan förresten!

2009-04-09 @ 23:27:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0