Röster i radio och tv



Egentligen hade jag tänkt maratonlyssna på Bon Iver idag - ska ju på hans konsert imorgon. Men det sket sig. För innan jag jag kom så långt satte jag på TV on the Radios nya album Dear Science. Och fastnade. Inte så konstigt kanske, för albumet är fullständigt briljant! Så bra att det till och med fick mig att avbryta min pågående diet av Tom Waits, vars musik under de senaste två veckorna konkurrerat ut alla andra artister.

Och det är klart. För att matcha Waits, och inte avfärdas som kaffe och kaka, krävs musikaliska muskler. Och det har Brooklynbandet i överflöd. Deras electronica-punk/rock (eller funk, som i "Red Dress") med en hintar av Joy Division, Prince ("Golden Age"), Ramones etc. är knäckande bra. De kreativa infallen är överallt, i alla låtar. Det blir aldrig tråkigt. Och det svänger som fan. Duvknyckandet av huvudet till låtar som funkiga "red dress" och höjdpunkten "dancing choose" har nästan gett mig en whiplash.

Ljudbilden på skivan är maffig, men något mer avskalad än föregångaren. Och det tycker jag musiken vinner på, det blir mer lättillgängligt, tydligare melodier. Lägg till Pa-pa-pa körer ("Halfway Home"), trumpeter, funk, electrohandklapp, hypnotiska beats, falsettsång och en allmänt lekfull kreativitet och du har Dear Science.

Den nya albumet har kanske inte någon "Wolf Like Me", men har å andra sidan fler bra låtar, är jämnare. Därför håller jag det högre än det förra, det kritikerrosade Return To Cookie Mountain. Och DET är ett riktigt högt betyg.
Ska vi säga sisådär 4,5 av 5.

Favoritlåtar: Dancing Choose, Red Dress, Stork and Owl, Crying.

Kommentarer
Postat av: Jimmy

Förbannat bra helt enkelt, ett eget svårslaget sound med en salig blandning av influenser.

Magiskt !!



Jimmy

2008-09-24 @ 07:37:51
Postat av: Anders

God Morgon Jimmy! Magiskt är ordet! Farligt när en 5:poängare för mig!

2008-09-24 @ 08:50:05
Postat av: Gorillan

Instämmer!

2008-09-24 @ 10:37:59
URL: http://shadazz.webblogg.se/
Postat av: Anders

Bra!

2008-09-24 @ 10:45:28
Postat av: Kicki

Gillar också! Har just börjat lyssna på albumet, men blev glad direkt. Vad tycker du om Glasvegas album? Du kanske redan har skrivit ett inlägg om det, och i så fall ber jag om ursäkt :). Jag gillar det, men kanske är jag inte riktigt lika lyrisk som recensenterna. Gillar verkligen hans röst!

2008-10-07 @ 11:23:12
URL: http://litesomjag.blogg.se/
Postat av: Anders

Kul! Åsikterna går isär om det här albumet. Många 'gamla' fans gillar inte det mer lättillgängliga soundet. Inget nytt under solen...



Glasvegas gillar jag mycket. Framförallt gillar att de sjunger på skottska. (Gillar du det skall du kolla upp The Twilight Sad, som sjunger på ännu bredare scåttisch). Albumet helt klart bra, men jag är väl inte heller lika lyrisk som recensenterna. Jag håller till exempel Bon Iver och Fleet Foxes album som betydligt bättre. Fast det är ju vad jag tycker...och smaken ... ja du vet.

2008-10-07 @ 13:28:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0