Idag: Bon Iver på Pusterviksbaren

Storyn är tämligen välkänd vid det här laget. Justin Vernons tjej gjorde slut. Han blev ledsen och bestämde sig för att byta miljö och åkte till en enslig timmerstuga i ett kylslaget Wisconsin. Väl där ägnade han sig åt vildmarksliv med sin pappa och bror. Han jagade vilt, fällde två hjortar, vilka sedan blev hans huvudrätt under vistelsen. Han drack öl, rökte cigg och lyssnade på sorglig musik - som sig bör under dylika omständigheter. Under tiden skrev han och spelade in låtar om denna period. Han döpte projektet, och sig själv, till Bon Iver - en "god vinter" på felstavad franska. 

Väl hemma från stugan hade han med sig ett knippe låtar som sedan hamnade på det mästerliga albumet For Emma, Forever Ago. Ett album som sedan dess har varit min favorit i skivhyllan, och som är min starkaste kandidat till förstaplatsen bland 2008 års bästa skivor.

Idag spelar Bon Iver på Pustervik, Göteborg. Egentligen skulle jag gått tillsammans med min fästmö, men hon är för gravid idag. Så istället hänger skivgrisen Gonzo (aka räkmackan) på för att digga "Skinny Love" - och snyfta till "The Wolves (act 1 & 2)", "Flume", "Blindsided" och "Re:stacks".

PS. Bon Iver har gjort en nyinspelning av fyra spår. Dessa laddar du ner gratis här!


Justin Vernon vid stugan.


Kommentarer
Postat av: Avis Jimmy

Hoppas att konserten blir som förväntat:

"alldeles bedårande och underbar"

Ser fram emot en rapportering Anders

Hörde att Gonzo skulle följa med, sköj sköj

2008-09-24 @ 18:16:54
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: Anders

Tack, Jimmy! Skall försöka ha rapporten klar till i morgon bitti. Om jag orkar.

2008-09-24 @ 18:26:29
Postat av: Gustav

Äntligen, det kommer bli urbra!

2008-09-25 @ 13:52:17
Postat av: Anders

Gustav: Jag blev lite besviken faktiskt (se ovan), fastän det var bra. Förvirrad...

2008-09-26 @ 20:32:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0