Mitt sommarlov




Ikväll skall jag för första gången gå på en musikcirkel (gud vad corny det låter!) och det är biblioteket som anordnar den. Förhoppningen är att jag skall upptäcka ny bra musik den vägen. Temat för dagen är "Musik som förgyllt mitt liv under sommaren". Kopplingen till barndomens "mitt sommarlov"- uppsatser roar mig lite, men eftersom jag är ny i cirkeln vill jag naturligtvis starta med en bang och har fått ihop en låtlista som borde göra intryck. 

Så, nu sitter jag här på balkongen och lyssnar på det blandband jag nyss knåpat ihop. Bredvid mig står Elias. Som vanligt är han ömsom en rejäl smärta i stjärten, ömsom en supercharmör. En Dr Jekyll och Mr Hyde med mjölktänder och Bamsepyjamas. 

För ögonblicket har han antagit den trevligare av de två personligheterna. Han kommenterar med hög stämma de människor som med paraply i handen passerar huset: "HAAN SOM GÅÅ DÄÄ NEERE HAA PLERAPLU!". Sedan sjunger han för full hals med i refrängen till Bon Ivers "Skinny Love": "Maa maa maaa MAA MAAAAA". Och det måste sägas: lyckas man få en treåring att sjunga med i en av sina låtar har man per definition lyckats. Då svänger det! Och det skulle förmodligen gjort Bon Iver stolt. Om han bara visste.

"Mitt Sommarlov":

01. The National - 'Start A War'
02. Jim James & Calexico - 'Goin' to Acapulco*
03. Fleet Foxes - 'Mykonos'
04. Okkervil River - 'Plus Ones'
05. Bon Iver - 'Skinny Love'
06. Dennis Brown - 'Westbound Train'
07. Harold Melvin & the Blue Notes - 'Wake Up Everybody'
08. Noah and the Whale - '2 Atoms In A Molecule'
09. Johnny Flynn - 'The Wrote And The Writ'
10. Joe Simon - 'Drowning In The Sea Of Love'
11. Ray LaMontagne - 'Trouble'
12. The Field Mice - 'Emma's House'
13. Townes Van Zandt - 'Waiting Around To Die'
14. Nick Cave & The Bad Seeds - 'Hold On To Yourself'
15. Neil Young - 'The Needle And The Damage Done'
16. Glasvegas - 'Daddy's Gone'
17. The Jam - 'Down In The Tubestation At Midnight'
18. Joe Dassin - 'Les Champs Élysées'
19. Paul Weller - 'Where'er Ye Go'
20. Tom Waits - 'Martha'

De flesta låtarna är redan upplagda på bloggen, men vill du trots det lyssna på blandbandet  "Mitt Sommarlov" så hittar du det här!


Kommentarer
Postat av: TP

Det som slår mig när jag läser din lista är: Hur i hela friden ska dina kurskamrater våga yppa sig efter du har lanserat en sådant totalt soundtrack för sommaren.

2008-10-03 @ 18:24:33
URL: http://skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: Anders

Ja, det förstår jag att tänker. Men medelåldern låg på sisådär 50 bast och bortsett från en kille så var det bara jag som hade med mig musik från 00-talet. Enough said? Förhoppningsvis uppskattade dom låtarna. För det är jääävligt bra musik, det är det.

2008-10-03 @ 19:08:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0