"Bebisen får ligga i soffan!"

Maria (min fästmö) och Elias (3 årig son) sitter i soffan och läser Mammapraktikan, en bok som vecka för vecka beskriver graviditeten. De studerar en gravid kvinnomage i genomskärning. Elias är måttligt imponerad av konceptet. Hans kommentarer till bebisgrejen ger mig Kain och Abel-vibbar ...


- Där har vi bebisen, säger Maria till Elias. När bebisen kommer, får han bo här hemma då?

- Neeej, han fåå inte bo här. Han fåå bo i det röda huset!"

- Ska han bo i det röda huset?

- Ja!

- Skall bebisen bo helt själv?

- Ja.

- Varför vill du inte att bebisen skall bo här?

- Bebisen skall inte komma här.

- Men... då kan ju du han nån att leka med.


Tystnad.


- Vill du inte att bebisen skall komma?

- Nääee.

- Men om nu bebisen kommer ändå. Vad skall vi göra då? Skall han bo i ditt rum, eller var vill du att han skall bo någonstans?

- Han skall bo i det röda huset!
- Var ligger det röda huset nånstans?

- Men...han ska...han ska...ligga däär! (Pekar mot soffan)

- Ska han ligga i soffan?

- Aaa.

- På din plats?

- Aaaa.

- Det var snällt. Men var ska du sova då?

- Jaa skaa sova på pappas säng.

- Okej, men vad ska bebisen heta?

- Bebisen ska itte heta nåt!

- Inte nånting?

- Nä!


De bläddrar vidare i boken. Maria visar Elias en bild på ett foster, sexton veckor gammalt.


- Är det en sån bebis i mammas mage, ligger den där? (Maria pekar på sin runda mage)

- Nej, den ligger inte däär.

- Var ligger den då?

- Den ligger i soffan där!

- Men ... har bebisen kommit ut redan?

- Ja-aa.

- Jaha, men bebisen har väl inte ens något namn än?

- Jo, han har ett namm - dee ligger på bordet.

- Vad heter han sa du?

- Meen! Han ska itte heeta nånting!

- Men ska han bo härhemma då?

- Mmm, han skall bo här ... själv.

- Jaha, men var ska vi bo nånstans då?

- Vi ska bo på berget!

- Ska du, pappa och jag bo på berget.

- Jaa, å bebisen fåå itte gå på berget.

- Jaha, men var ska han bo då?

- Han ska bo i soffan här!

- Men vem ska ta hand om bebisen då?

- Ah!  Jag ska ta hand om bebisen ...  på berget ... Det ska jag göra!

----

The National
- "Abel"


Kommentarer
Postat av: Gustav

Haha, nästan som en låttext. Refrängen kan vara "Jag ska ta hand om bebisen ... på berget ... Det ska jag göra!"

2008-10-15 @ 21:31:18
Postat av: Anders

Haha. Jag håller med dig, Gustav. Refrängen är given.Snacka om hits for kids!

2008-10-15 @ 22:27:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0