Årets låtar 4 - "Jesus of the moon"

"I stepped out of the St. James hotel / And I left you behind curled up like a child A change is gonna come / And as the door whispered shut / I walked on down the high-windowed hall " ...

... "Cause people often talk about being scared of change / But for me I'm more afraid of things staying the same / 'Cause the game is never won / By standing in any one place / For too long..."

Raderna är från den melankoliskt vackra Jesus of the moon. Och de får mig att tänka på första gången jag överhuvudtaget hörde talas om Nick Cave.

En vän, en reslysten beatromantiker i Jack Kerouacs anda, berättade med värme om Nicks faiblesse för ruffiga hotellvistelser under sina turnéer. Denna faiblesse tog sig, enligt min vän, uttryck i att Nick under sina göteborgsbesök, istället för att pimpla gröna hissen på SAS Radisson på Avenyn, alltid tog in på något sunkigt hotell längs de porrbutikstäta Långgatorna. Det imponerade på mig - oundvikligt för en 20-åring som överdoserat Sture Dahlström - och blev min introduktion till australiensaren.

Jag vet inte om Nick Cave fortfarande väljer sunk före funk. Men text- och känslomässigt placerar han sig fortfarande närmare Långgatan än Vasagatan.



Kommentarer
Postat av: Gonzo

Mästerligt!!!.....nu e det bra, inte för att jag e full utan för att det ÄR bra. Nu måste jag lyssna på Cave hela natten....eller kanske lite Grateful Dead och Marley oxå. Jag skall iallafall börja med en av de bästa ballader i mina öron Cave's Straight to you från Henrys dream....så det så

2008-11-29 @ 00:27:56
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Anders

Han är en fenomenal textförfattare, Cave. Gillar hans spoken word väldigt, väldigt mycket. Och visst Straight to you är enastående. Skål!

2008-11-29 @ 00:35:21
Postat av: Gonzo

Skål själv!! jag sitter i min ensamhet och sorgesuper för att Kungälv förlorade mot Gripen i århundradets skitmatch. Jag tröstar mig även med Bobban!!

2008-11-29 @ 00:40:55
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Anders

Det gör du rätt i!

2008-11-29 @ 00:43:23
Postat av: Gonzo (den stingslige)

Du borde lyssna på Cassady med Bob Weir som ligger i Grateful mappen .....en typisk kväll för denna song!

2008-11-29 @ 00:45:04
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Alina

Godnatt! :)

2008-11-29 @ 00:47:40
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Anders (fd. beatnik)

Jag lyssnar och lyder.

2008-11-29 @ 00:49:50
Postat av: Gonzo

Bra....en lydig kvinna är en lycklig kvinna!!!

2008-11-29 @ 00:55:07
Postat av: fia

fin blogg!

2008-11-29 @ 01:02:54
URL: http://haveheart.blogg.se/
Postat av: Alina

Godnatt! :)

2008-11-29 @ 01:05:04
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Hermann

Suverän story om Nick och Långgatan.

Jag har alltid gillat Nick på samma sätt som jag gillat Lundell - har haft svårt för musiken men rådiggat allt annat med dem.



Min favvislåt med Nick är Stagger Lee (som får plats på min topp 20 över världens bästa covers).

Favvislåt med Lundell? Snön faller (eftersom det låter så mycket ELO om den låten)

2008-11-29 @ 15:01:04
URL: http://www.barstol.nu/author/hermann/
Postat av: Anders

Tack, Hermann!

Jag förstår vad du menar med Uffe och Nick, lite samma andas barn faktiskt på många sätt. Även om Nick -i min bok- gör avsevärt bättre musik.

2008-11-29 @ 16:20:31
Postat av: Jonas

Det finns många historier om grottmannen, det sägs att han sågs sitta i Londons tunnelbana skrivandes ett brev med en blodig kanyl någon gång i början av 80-talet, han har dock konsekvent vägrat bekräfta eller dementera händelsen. Kan ju i och för sig vara svårt att veta även för honom. En fascinerande sak är att oavsett om han lever ett liv fyllt av tunga droger eller ett städat liv som småbarnsfar i nykterhet så har han hela tiden varit lika kreativ och levererar bra musik o fantastiska texter. Jesus of the moon är en av de starkaste låtarna från senaste skivan eller skivorna med för den delen. Håller med Herman om att Stagger Lee är en riktig höjdare, i synnerhet den 8min långa liveversionen i lite släpande tempo.

2008-11-29 @ 16:24:02
URL: http://skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: Anders

Jonas: Ja jäklar! Om en historia (eller personligt debacle) någonsin ursäktat amnesi - verklig eller inte - så är det nog denna.

2008-11-29 @ 21:56:57
Postat av: anders

Fia: Tack så mycket!

2008-11-29 @ 22:58:16
Postat av: Mattias

Japp, helt klart en av årets bästa låtar. Texten är mästerlig.



2008-11-30 @ 18:33:12
URL: http://gixbit.blogspot.com
Postat av: Anders

Så är det, Mattias!

2008-11-30 @ 23:12:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0