Ytterligare ett blandband jag inte får festa till ...

Jag och min fästmö tillämpar total (inte övertolka nu) frihet. Det innebär att det är helt okej att hitta på saker på egen hand. När som helst. Och utan knorr. En trevlig ömsedighet som i princip bara utnyttjas av min fästmö. Själv är jag för bekväm. Stannar hellre hemma och läser Killing Yourself to live, Spinjournalisten Chuck Klostermans suveräna muskaliska roadmovie till bok, med podden väl inpluggad i öronen. Och det är gott så. 

Ikväll såg jag återigen min bättre hälft försvinna ut genom dörren för att med raska steg bege sig mot lördagens tjejfest. Fast jag släppte naturligtvis inte iväg henne utan ett rekorderligt blandband. Tiden var knapp, så det rafsades ihop och brändes i en hast. Men det blev bra tycker jag. Så bra att jag nu, när jag ser låtlistan, nästan är lite avundsjuk på henne. Men det blir ytterligare ett blandband jag inte festar till.
Och det är okej med mig, jag har ju Chuck.

The Blandband, med länkar och mp3:or:

01. Jim James & Calexico - Goin' To Acapulco

02. Flaming Lips - Fight Test

03. Fleet Foxes - Mykonos [mp3]

04. Joel Alme - I Never Said I Was Brave

05. Freddie Wadling - Over the Rainbow

06. Okkervil River - Black Sheep Boy

07. Band of Horses - Ode to LRC

08. Neutral Milk Hotel - King of Carrot Flowers, pt 1 [youtube]

09. Marit Bergman - No Party

10. Antony & the Johnsons - Crazy in Love

11. Eldkvarn - Fulla För Kärlekens Skull

12. Spoon - Rhthm & Soul

13. Beirut - Elephant Gun

14. Miss Li - I'm so Poor Won't You Lend Me Some Money

15. The Last Shadow Puppets - My Mistakes Were Made For You [mp3]

16. Sublime - Santeria

17. Big Star - Thirteen

18. Band of Horses - Funeral

19. The Smiths - Girlfriend in a Coma

20. Johnossi - Family Values [mp3]

21. Duffy - Hanging On To Long [mp3]

******


Kommentarer
Postat av: Gorillan

Fleet Foxes är mina absoluta favoriter för stunden, men du har lyckats pricka in ett gäng bra låtar :)

2008-05-04 @ 01:40:56
URL: http://www.shadazz.webblogg.se
Postat av: Anders

Ja, Fleet Foxes är mina förstundenfavoriter också. Helt makalöst bra band. Vilka körer, vilken akustik. Måste lägga in brasklappen angående låtlistan. Den är ett beställningsjobb. Vissa låtar hade aldrig kommit med på min egen. Santeria till exempel, har ingen plats på ett blandband. Sommarreggae av vita män har aldrig det (hör du det Mraz:)

Anders

2008-05-04 @ 08:29:59
Postat av: Gorillan

Vit Reggae är aldrig kul - ge mig i så fall ett vettigt undantag! (nämn inte Peps).

2008-05-06 @ 00:46:55
URL: http://www.shadazz.webblogg
Postat av: Anders

Svårt. Ämnet är infekterat. Lika lite som jag vill höra Crister Sjögren sjunga in Kinky Reggae, vill jag höra vit sommareggae. Men det verkar vara något man får dras med. Ända sedan Bob Marley spelade in Catch a fire har menlösa vita män hottat upp mediokra poplåtar med baktakter. Vilket -tyvärr-visat sig vara en framkomlig (gen)väg på hitlistorna. MEN, få har lyckats göra det med äran i behåll. Och då syftar jag på mer seriösa artister. Inte ens en så skicklig låtsmed som Paul Simon kom undan med sin blekfisiga versioner av reggae. Några av hans - i mitt tycke - sämsta låtar är de där han shoppat runt i Kingston, ett exempel "Mother and child reunion". En hit enligt folket. Skräp enligt mig. Det handlar om trovärdighet. Och han har det inte.

Hursomhelst. De enda vita män jag kan komma på som lyckats skapa bra vit reggae är The Clash. Ett bra exempel är "The Guns of Brixton".

2008-05-06 @ 07:43:02
Postat av: Gorillan

Kom på att jag gillar Elvis Costellos "Watching the Detectives"...

2008-05-06 @ 12:34:39
URL: http://www.shadazz.webblogg.se
Postat av: Anders

Ahh..en bra låt till. Storstilat!

Skillnaden mot sommarreggaen är ju denna främst utgår från låtskapandet (av en grym artist). Först och främst är det en bra låt. Reggaen är underordnad, och inte uppspacklad med reggae, som av naturen är svängigt.

Det går kanske att skapa en lista av bra reggaelåtar av vita män. Hmm.

2008-05-06 @ 13:15:11
Postat av: Anders

Hmmm. jag ser inte vad jag skriver...

Förtydligande: Reggaen är alltså underordnad låten. Alltså inte en medioker låt som blivit uppspacklad med reggaerytm.

2008-05-06 @ 13:17:22
Postat av: Gorillan

Förstår vad du menar :)

2008-05-07 @ 14:47:18
URL: http://www.shadazz.webblogg.se
Postat av: Alice

Låter som något jag skulle kunna slänga ihop åt min pojkvän, om jag hade någon. Bitter, jag? Nejdå.

2008-05-07 @ 23:03:10
URL: http://gofuckalice.blogspot.com/
Postat av: Anders

Ha ha, låter mer som ambition än bitterhet. Bra blandskivor lär han få i alla fall, den där framtide pojkvännen.

Anders

2008-05-08 @ 00:00:33
Postat av: Anonym

Lite förundrad e jag över diskussionen om vit reggae. Jag läser bägge herrarnas bloggar med stor förtjusning å e enormt impad över den breda kunskap å insikt ni besitter. Men här tenderar d t å bli lite musikrasistiskt! Skulle inte vita män kunna spela reggae? Ni ger själva tre lysande exempel på motsatsen. Många punk- å New Wave-grupper hade ena benet i Kingston. Ta bara ska-genren i England. I stort sett bara vita. (Jag tycker fortfarande det är så häpnadsväckande roligt att t.ex. Specials, med tre färgade medlemmar, var så populära bland rasister typ National Front.) Även i Svedala spelades musik i baktakt. Storfavoriten e Dag Vag men även Ebba Grön gungade på.
Däremot håller jag till fullo med i att sommrarnas alla exempel på gamla slagdängor i reggaeversion är lika roligt som picknick i en myrstack.

Bra musik e bra musik!
TP

2008-05-12 @ 14:50:35
Postat av: Anders

TP: Jag rodnar. Naturligtvis har du rätt. Den raljerande tonen är egentligen bara frustration över den där snabbt ihoprafsade sommarreggaen som kommer varje i år i maj. I affekt döpte jag det lite onyanserat till vit sommarreggae, och det skäms jag för. Vita män kan naturligtvis göra reggae.

2008-05-12 @ 15:55:23
Postat av: Gonzo (Gaisaren)

Aj då ingen Peps..mmmmm....Dag Vag-" Rulla På", Dag Vag- "Atomsviten", Ronny Åström - "Livet på Landet, Ebba- Tyna Bort, Zilverzurfarn - Doin' the Surf, För att nämna några svenska!!! favvosar.Clash har du ju redan nämt men tål att nämnas igen, jag gillar låten One More Time från "Sandinista" Sen kan jag rekomendera Matisyahu (ortodox jude från New York) svängig reggae. Lyssna på låten Fire of Heaven/Alter on Earth....alla är vita artister...så...White man can('t) jump

2008-05-13 @ 19:24:15
Postat av: Anders

I stand corrected, Gonzo. Blev väldigt nyfiken på Matisyahu, skall kolla upp honom snarast!

2008-05-16 @ 16:16:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0