Musik jag diggar till just nu ...

Titta till vänster på bloggen. Jag har efter stor möda och ännu större besvär lyckats få dit en iPod. Där tänker jag i fortsättningen - med anmärkningsvärd regelbundet - lägga upp låtlistor. Tanken är att göra musiktipsandet mer lättillgängligt. Jag gillar och kommer även i fortsättningen posta Youtubeklipp, men kvalitén varierar ljudmässigt, dessutom är det svårt att hitta dagsfärsk musik där. Så, med det sagt, här kommer musik jag lyssnar och njuter av just nu. (Och vill man inte lyssna är det bara att pausa musiken.)

Veckans spellista:

Martha Wainwright - See Emily Play
En ypperlig Pink Floyd-cover från kommande albumet. Skriven av Syd Barret, som sömndrucken och hallucinerande såg nämnda Emily springa omkring i skogen. Normalt?

Windmill - Tokyo Moon
Lågmäld och hjärtskärande brittisk indie med skönt gnälliga röster och smittsamma körer. Låten kommer från det finfina albumet Puddle City Racing Lights.

Spiritualized - Death Take Your Fiddle
Melankolisk ambient/shoegazing/noisepop, typ. Skön musik från albumet Songs in A&E.

Fleet Foxes - English House
Aktuella för Way Out West. Och mina favoriter just nu. "English House" är en av anledningarna.

Van Morrison - Caravan
En gudabenådad sångare tillsammans med lika gudabenådade musiker. Van the man och hans vänner visar var det berömda skåpet skall stå.

Klaxons - Golden Skans
Överjävligt bra låt (förra årets bästa?), från ett överjävligt bra band.

Lemonheads - Rockin Stroll
Tack vare nyreleasen av It's A Shame About Ray har jag under veckan lyssnat på denna klassiker. Den håller fortfarande.


Kommentarer
Postat av: Gorillan

Barrett är en av de största, men kan inte riktigt ta till mig Marthas cover - det kanske kommer! Att jag gillar Fleet Foxes är ingen hemlighet...

2008-05-15 @ 16:08:29
URL: http://www.shadazz.webblogg.se
Postat av: Anders

Ge det tid:)

2008-05-16 @ 09:18:19
Postat av: TP

Svårt att göra cover på Syd. Han var ju något udda, milt sagt.
Hörde en gång en slående formulering på Spiritualized musik. Tror t.o.m. d va dom själva som sa d. Kommer inte ihåg den exakta fraseringen men något i stil med: Take drugs to make music to take drugs to!
Åsså tittar Evan Dando fram igen. Va trevligt!

2008-05-16 @ 11:58:34
Postat av: Anders

TP: Fyndigt formulerat av grabbarna. Och, ja, visst är det trevligt med Dando och Lemonheads. Det är ett härligt album det där.

2008-05-16 @ 15:33:00
Postat av: Annika

Martha Wainwrigt var en av bästa spelningarna jag var på sommaren -06 (Hultsfred, vad annars? ;p) men det dröjde ända tills förra året innan jag köpte hennes debutplatta. Den är riktigt bra, faktiskt! En av världens grymmaste röster just nu...

2008-05-16 @ 17:16:18
URL: http://skandinavianfolk.blogspot.com
Postat av: Anders

Gillade hennes debut också. Hennes nya är lite lugnare, saknar råheten från förra albumet.

2008-05-16 @ 18:52:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0