Boktips: Killing Yourself to live - 85% of a true story (Chuck Klosterman)

image39

Spinjournalisten Chuck Klosteman kör tusentals mil över hela USA i sin silvergrå Ford Taurus. Resans mål är död och rock 'n' roll. Under tjugoen dagar undersöker han alla möjliga platser och sätt som rockstjärnor har dött på för att lista ut "varför det det smartaste karriärdraget en musiker kan göra är att sluta andas". Detta är en fantastisk bok om rockmusik. Skriven med en underbar humor och självironi. Betyg: 4 av 5. 

Utdrag ur boken:
"Jag kör norrut igen, mot Rochester, Minnesota, för att träffa två av mina närmaste vänner från college och deras underbara fruar. Jag älskar att träffa de här killarna och de är två av de femton personer i hela Amerika som jag litar på. Men det finns en sak som gör mig nervös inför att träffa dem: jag är alltid rädd att de skall tro att jag blivit drogberoende och ibland oroar jag mig för att de i sitt inte så stilla sinne dömer mig för det. Hursomhelst har de fel. Så här vet du om du (eller någon du känner) har ett drogproblem: var uppmärksam på vilken cd de använder för knarkhantering.
      När man sorterar bort frön från marijuana eller hackar upp nyinköpt kokain använder man vanligtvis ett cd-fodral som underlag för operationen. Cd-fodral är konstruerade för detta ändamål. Och när man är ung och entusiastisk och enbart använder droger för nöjes skull väljer man alltid en cd som på något sätt är symbolisk för hela upplevelsen: För marijuana väljer man Pink Floyds Wish You Were Here eller My Bloody Valentines Loveless eller Thin Lizzys Jailbreak. Om man finfördelar kokain med sitt Visakort använder man fodralet till Sabbaths Vol. 4 eller Neil Youngs Tonight's th Night eller Be Here Now av Oasis. Men om du någon gång når en punkt där du inte längre bryr dig om albumets estetik, om du inte ens bryr dig om vilket album du plockar från hyllan och du kommer på dig själv med att hälla kokain till ett värde av sjuttio dollar på Men at Works Business as Usual, då har du ett drogproblem. Skaffa Hjälp."


 


Kommentarer
Postat av: Anonym

D sistnämnda kan i alla fall få en å känna sig lite downunder!
TP

2008-05-12 @ 14:05:47
Postat av: Anders

HeHe!

2008-05-12 @ 15:42:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0