Svänger det, så svänger det ...

Har tidigare hävdat att texten är det viktigaste för mig i en låt. Och för att citera Erik Lidbom är det naturligtvis trams. Är det något jag borde lärt mig vid det här laget är det att aldrig hävda några absoluta sanningar. Men man säger så mycket dumt. Här kommer i alla fall några exempel på när jag har fel. Och några exempel på när jag har rätt:



Jag har rätt när jag lyssnar på Tom Waits "In the neighbourhood" Lyssna här!



Sigur Ros bevisar däremot att texten kan vara sekundär. Sången är som ett extra instrument (förutsatt att man inte är islänning då) och adderar krydda till ljudbilden. Här är Sigur Ros med den undersköna "Svefn-g-englar". Lyssna här!



Ibland har musiken bägge delarna. Ta till exempel Paddy McAloons (Prefab Sprout) 22 minuter långa "I trawl the megahertz". Musiken är filmiskt vacker, texten är (tror jag) ett utdrag ur Yvonne Connors dagbok, som hon läser med sådan poetisk Tom Waits-känsla att de 22 minuterna gärna blir 44 och 66. Det är en magisk upplevelse. Men det finns andra exempel på hemmaplan. Håkan Hellström och hans band skapar gåshudsvackra (konsert)upplevelser genom att kombinera starka låtar och texter. Som i exempelvis den fantastiska "Nu kan du få mig så lätt" Lyssna här!



Arvtagaren bevisar en gång för alla att musik handlar om musik. För honom är det enkelt: svänger det, så svänger det. That's it! Det betyder ystra danser till Håkan Hellström, Islands, Miss Li, Sufjan Stevens, Dylan, Lynyrd Skynyrd, The Embassy och gladlynt popmusik. Det handlar inte om delarna, utan om helheten, känslan, och hur det låter, textförståelse eller inte. Här diggar han med koncentrerad min till den "nya" favoritlåten "Oh Boy" (som för övrigt fick Anders Lundin att gråta i "Allsång på Skansen") av Miss Li. Lyssna här!


Kommentarer
Postat av: Alice

Gud, så bedårande söt han är, din son!

2008-06-25 @ 23:29:01
Postat av: Anders

Det skall jag hälsa honom ;-)

2008-06-26 @ 13:48:57
Postat av: TP

Det är egentligen ganska enkelt. Som jag brukar säga: Bra musik e bra musik eller som för junior svänger det så svänger det.

Självklart är det olika från person till person. Det är t.o.m. olika för samma person under olika omständigheter å tider. Det man tyckte var helt olyssningsbart förr kan man helt plötsligt tycka om nu.

Visst e d fantastiskt!

Det gör ju att du kan upptäcka nya saker i gammalt,inte bara i flångans nytt.

Aldrig har jag fått så mycket musiktips som nu tack vare dig, mina grisvänner å andra bloggare.

Varje inlägg är en upptäcktsfärd.

Prefab Sprout var det länge sen jag lyssnade på. Vilken platta tipsar du om med dom? Steve McQueen?

TP

2008-06-26 @ 14:17:02
Postat av: Anders

Här sitter jag verkligen på avtryckaren, TP. Tipset kommer följaktligen direkt: Steve McQueen. En underbar platta. Skön som en sommardag. Men jag tycker även att du ska kolla upp nämnda soloplatta med Paddy McAloon - "I trawl the megahertz". Gillar du spoken word kombinerat med jazzig ambient/filmmusik så är chansen stor att du kommer bli lika besatt som jag av titelspåret. Jag vill bara höra låten om och om igen, TROTS de 22 minuterna.



Och naturligtvis har du rätt: bra musik är bra musik. Så är det.



2008-06-26 @ 14:41:45
Postat av: TP

Vackert!

Ska kolla upp Paddys platta.

TP

2008-06-26 @ 20:26:56
Postat av: TP

Nu har jag lyssnat på 22 minuter Paddy. Jag håller med dig till fullo, den e fenomenalt fängslande. Ett soundtrack där du själv får projicera fram bilderna. Ett varmt tack för upplevelsen!

TP

2008-06-30 @ 20:37:20
Postat av: Anders

Fan va' kul att du gillade det!

/Anders

2008-06-30 @ 23:41:31
Postat av: Skuggan

Kul att hitta en blogg med bra musiksmak! Lyssnade en del på Paddyskivan för några år sen, men hade nog aldrig riktigt tålamodet, även om det var både vackert och rörande. Älskar annars Prefab Sprout. Ska lyssna igenom fler av dina tips. Slutligen skamlös PR - välkommen förbi till vår blogg - pop/soul/folk på svenska./C

2008-07-04 @ 13:12:39
URL: http://bandetskuggan.wordpress.com
Postat av: Anders

Tack så mycket och välkommen hit, C! Hoppas något av tipsen leder rätt i musikfloran. Och naturligtvis tittar jag in till er blogg, låter som en musikblogg i min smak! Anders

2008-07-05 @ 14:26:58
Postat av: Gabriella

Hej. Gillar du musik i vilka genren som helst eller bara pop?

För jag kan tipsa dig och andra om ett band jag har hört

The Script

Deras hit "We Cry" och "The man who can´t be moved" är några av tiospåriga albumet The Script ( deras tredje singeln släpps i höst)

Dem har tidigare samarbetat med The Neptunes och många andra. Tre skickliga musiker som gör grym musik och har tidigare skrivit låtar till flera andra artister.



Dessutom så spelar The Script på Liseberg nu den 22 Augusti i sommar.



Kolla in dom, vettja :

http://www.thescriptmusic.se

eller lyssna på dom på :

http://www.lastfm.se/music/TheScript

2008-07-22 @ 14:25:52
URL: http://kelma.blogg.se/
Postat av: Anders

Hej Gabriella. Jo, jag gillar alla genrer även om min smak tenderar att dra åt easylistening numera. Skall lyssna på The Script och tackar för tipset! /A

2008-08-02 @ 11:58:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0