Fjorton skäl att besöka Way Out West

Gårdagens nyhet att Neil Young spelar på Way Out West gör mig så upphetsad att jag måste summera festivalen. Och det gör jag bäst med ett blandband. Därför kommer här fjorton säljargument till varför man bör slanta upp 1295 spänn och ta sig till Göteborg och Slottsskogen den 7-9 augusti. Hur du tar dig dit spelar ingen roll -  gå, spring, projicera dig, kör, flyg eller rid till Göteborg. Se bara till att ta dig dit. Okej?! Festivalen blir nämligen hur bra som helst. (Klicka på spelaren i marginalen för att lyssna! Eller klicka här!)

Blandbandet: "WAY OUT WEST DEL 1"

01. Håkan Hellström - 'Klubbland'
(Ja vad säger man. Håkan är Håkan, kanske. Sveriges bästa liveakt kommer definitivt mäta sig med de utländska  kollegerna. Och till och med toppa dem.)
02. Okkervil River - 'Plus ones' (Ett av mina favoritband som blir underbara att se live. Har en del liveplattor med Okkervil som lovar en mycket, mycket bra konsert.)
03. Mando Diao - 'To China with love' (Det här svänger så man blir tokig.)
04. N.E.R.D. - 'Provider'
05. The Dodos - 'Fools'
06. The National - 'Fake empire'
(Ännu ett 'nutida' favoritband. Längtar längtar...)
07. Familjen - 'Det snurrar i min skalle' (Skånsk dansmusik och inte en dansbandsfrilla i sikte. Lär svänga bra.)
08. Broder Daniel - 'Shoreline' (Unik konsert, blir antagligen en rörande historia med tanke på Anders Göthberg.)
09. Lightspeed Champion - 'Dry lips' (Spännande artist. Älskad av Conor Oberst aka Bright Eyes. Kanske inte så konstigt - han är ganska lik originalet.)
10. Fleet Foxes - 'English house' (Ja jävlar vad Seattle spottar fram talanger ur Washingtons skogar. Fleet Foxes är så bra att jag vill sparka ner ett träd. Det här blir en höjdpunkt.)
11. Sigur Ros - 'Hoppipolla' (Ännu en efterlängtad konsertupplevelse. Har varit extremsugen på att höra de astrala låtarna ända sedan jag såg den eminenta filmen "Heima". Nu blir det verklighet.)
12. Iron & Wine - 'Boy with a coin' (Kanske bäst inomhus? Hursomhelst tillhör Sam Beam favoriterna bland mina mer skäggiga album. Måtte han aldrig raka sig.)
13. The Flaming Lips - 'Yoshimi battle the pink robots, pt 1' (Kan bli hur bra som helst.)
14. Neil Young - 'Journey through the past' (Neil, bättre än Jesus. Större än gud. Det här BLIR hur bra som helst. Något att berätta om för barnbarnen ("Neil, vem?").


Kommentarer
Postat av: Gorillan

Föe mig är det tyvärr en pengafråga - åker till de brittiska öarna i dagarna , sen blir det Paris, så jag får se efter löningen - men visst vore det synd att missa!

2008-06-17 @ 13:59:01
URL: http://shadazz.webblogg.se/
Postat av: Anders

Jag förstår, men det är synd att missa - vi får väl starta en insamling typ "rädda gorillan!" eller nåt.

2008-06-17 @ 15:18:21
Postat av: Anonym

Kan knappt bärga mig, som på tonårsmanér längtar jag så att det knakar. Hur skall man hinna med alla grupper ?? Hoppas på invigning i mitt egna spelrum i källaren, jävlar vilka snittar det blir...

2008-06-17 @ 16:12:02
Postat av: Jimmy

Ooops ! det skulle ju stå mitt namn på ovanstående kommentar, skyller på för lite sprit...

2008-06-17 @ 16:13:48
Postat av: TP

Jäklar i havet!

Vilken lista! Å då har du inte tagit med Gutter Twins, Sonics, Kleerup, Grinderman och suveräna Silverbullit! Vilken helg det kommer att bli!

WOW-febern har startat på riktigt, lite tidigare än förväntat men d e kanadensarens fel.



"Rädda gorillan" låter politiskt helt rätt! Jag hjälper gärna till.

TP

2008-06-17 @ 19:44:34
Postat av: Anders

Ja Jimmy, det blir en härlig helg.

Gonzo berättade för övrigt om spelrummet häromsistens. Låter fantastiskt. Är det månne där (den numera bokade) Kindofblue-Skivgristräffen går av stapeln?



TP: Ja, "Blame Canada!" som dom sjöng i South Park. Och du har rätt, det finns hur mycket som helst att ta av i låtväg. Därför döpte jag blandbandet lite förutseende till nr 1. Det kommer fler, det kan du vara helt viss om.



Sen blev det väldigt "Mitt Afrika" här på bloggen med "Rädda Gorillan"-projekt och allt. Men det är väl kanske inte mer än rätt, så många sköna musiktips som man fått därifrån. Vi får göra vad vi kan...

2008-06-17 @ 21:49:21
Postat av: Jimmy

Stämmer bra Anders, Kindofblue-Skivgrisfestivalen är fastställd, vi laddar snart upp med 100.000 tiosekunderslåtar allt för att få plats på det späckade spelschemat, glöm inte dansskorna....

Återkommer med närmare beskrivning



Jimmy

2008-06-17 @ 22:58:47
Postat av: Alice

Åh, det vore fantastiskt att kunna gå, fan att ekonomin alltid ska sätta käppar i hjulet!



Håkan MÅSTE du se, jag har sett honom två gånger nu i vår och det han gör på den här turnén känns fullständigt oslagbart. Jag säger bara "Hurricane Gilbert", den fick mig att gråta på Fryshuset.



Annars: Nationals "Boxer"; hela den skivan är ju så fantastisk (och sorglig). Och "Yoshimi" tror jag är en av mina topp tio mest repeatade låtar!

2008-06-19 @ 09:36:11
Postat av: Anders

Jävla ekonomi!



Jag såg Håkan på Scandinavium i våras. En magisk konsert. Håkan var på lysande spelhumör. Inledningstrippeln med "tro och tvivel", "ramlar" och "dom kommer kliva på dig" är något av det bästa jag varit med om. Och bandet sen - helt briljanta. Du kan räkna med att jag står längst fram och trängs när det blir dags.





Att Boxer var förra årets bästa platta, är något jag hört mig själv säga åtskilliga gånger. Kanske har jag rätt? Yoshimi=vacker.



2008-06-19 @ 10:01:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0