Framåt marsch!

Sitter med krökt rygg vid datorn. Från vardagsrummet hörs min son. Han upprepar gallskrikande frasen "FRAMÅÅÅT MURRCH!". Han låter som en amerikansk drillsergeant, de brukar inte heller artikulera "marschet", utan mer stöna fram det. "Framåt marschet" har han snott från Kanin efter att ha överdoserat filmen om "Nalle Puh och Heffaklumpen".

Den virtuella världen är bräcklig. Just nu sitter jag och restaurerar min skivsamling eftersom min externa hårddisk bestämde sig att dö i samma stund som jag satte i sladden i eluttaget i den bohuslänska stuga, i vilken jag spenderat den senaste veckan. Lysdioden på hårddisken fladdrade först lite retfullt, sen drog den sin sista suck, slocknade för evigt och tog på samma gång min samlade mp3-samling med sig in i nästa värld. Tusen plattor - poff - borta. Detta var i måndags. Utanför stugan öste regnet ner.

Bara att börja om alltså. Och att det är ett tidskrävande jobb att återigen rippa och lägga in skivsamlingen digitalt är tidernas understatement. Sisyfos stenrullande var ett glidarjobb i jämförelse. Men det måste göras. Är man musiknörd så är man. Nyckelord för dagen: "back up".

- Frramååt mrssch!


Dagens låt: "Can we start again" - Tindersticks


Kommentarer
Postat av: Gorillan

Du har min fullständiga sympati...

2008-07-22 @ 10:27:36
URL: http://shadazz.webblogg.se/
Postat av: Johnny

och min. Men du har trots allt skön underhållning i form av drillsergeant Elias:-)

2008-07-22 @ 12:07:45
URL: http://nederbird.blogspot.com
Postat av: Anders

Tack skall ni ha!

2008-07-22 @ 13:10:00
Postat av: TP

Ajajaj, de va illa!

Jag bävar för nåt sånt.

Kanske finns sätt som underlättar återskapandet!?

Jag hjälper gärna en vän i nöd.

TP

2008-07-22 @ 17:07:39
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: Anders

Tack ska du ha, TP! All hjälp tas emot med enoormt stooor tacksamhet!

2008-07-22 @ 17:47:14
Postat av: TP

You've got mail!

2008-07-22 @ 20:06:27
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: Anders

TP: You too!

2008-07-22 @ 20:43:38
Postat av: Johnny

Hur gick det med borrandet? Hoppas råden inte var helt uppåt vägg...nej det bleb änna för "götebosskt"

2008-07-23 @ 22:53:30
URL: http://nederbird.blogspot.com
Postat av: Anders

Gick bra, bortsett från första hålet som var något stort. En räka hade ju kunnat 'räk'na (jag kan jag med...) ut att det skulle vara aningen mindre än pluggen.

2008-07-24 @ 14:07:56
Postat av: Jimmy

Fy faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan

Går inte att beskriva,

Min hårddisk kraschade med cirka 3000 bilder som bara försvann ut i det eviga cybermörkret, har sedan dess sparat allt viktigt på minst två backupdiskar, inte speciellt roligt Anders, lider med dig



Ha det

Jimmy

2008-07-26 @ 21:59:39
Postat av: Alice

Fy f*n för hårddiskkrasch. Du har min fulla sympati och säg gärna till om jag kan bidra med något till återställandet av samlingen!

2008-07-27 @ 17:08:13
Postat av: Anders

Tack för sympatier och hjälpande händer. Skriver dessa rader från en mobil i ett vykortsvackert Bohuslän, så för tillfället är livet inte så skitnödigt, kraschad disk till trots. Tar gärna emot hjälp när jag kommer tillbaka, till helgen. The sound affects och rattlesnakes saknas mig. Anders

2008-07-28 @ 20:03:10
URL: http://kindofblue.blogg.se/
Postat av: Alice

Hoppas du har det riktigt fint bland klippor och sälar. Jag skickar Sound Affects och Rattlesnakes i helgen, så att länkarna säkert ligger kvar när du har möjlighet att ladda ner. Skulle jag till äventyrs glömma bort det, påminn mig!

2008-07-30 @ 09:01:02
Postat av: Anders

Tack Alice; du är snäll du!

2008-08-02 @ 11:54:54
Postat av: Alice

Rattlesnakes och Sound Affects är äntligen på väg till dig. Och BMX Bandits som en kompensation för att jag är allmänt efterbliven och först nu har svarat på din snälla kommentar (jag har någon slags bloggpaus, tror jag). Nu ska jag läsa ditt WOW-inlägg och vara avundsjuk ett tag!

2008-08-12 @ 10:31:25
Postat av: Anders

BMX Bandits...tjohoo! Som jag har letat, tack snälla!

2008-08-12 @ 11:14:34
Postat av: Alice

Vad bra, visste inte om du hade hittat den än. Vore kul att få veta vad du tycker sen!

2008-08-12 @ 12:43:42
Postat av: Anders

Nej, jag hade inte det, så jag blev överlycklig nu! Har funderat på att fråga dig om den tidigare, men inte kunnat med. Typ. Sån e jag...



Lovar att ge mitt omdöme så snart jag lyssnat ordentligt! Tusen tack igen, Alice!

2008-08-12 @ 21:13:11
Postat av: Anders

Nu har jag lyssnat på albumet en gång. Och jag gillar det, mycket. Låter (av naturliga skäl) mycket Teenage, men även lite pixies på sina ställen, och det är bra. Favoriter från första genomlysningen är Kylie's got a crush on us, If it hasn't ended, Cast a shadow och scar. Grejt stuff hörru!

2008-08-13 @ 12:30:37
Postat av: Alice

Åh vad roligt att du gillade! Serious drugs är en favorit här, hoppas få höra den på konserten nästa helg.

2008-08-14 @ 17:46:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0