Pusherman

I en av sina böcker besvarar Stephen King frågan om varför han skriver så ruskiga historier med att han inte har något val. Han menar att vi alla har olika filter, i vilka olika saker fångas upp. Vad som fastnar i just ditt filter är inte mycket att göra åt, men det som fastnar är det du måste uttrycka. Bra formulerat tycker jag. Så är det naturligtvis. Och svårare än så skall man inte göra det för sig, oavsett vilken form av skapande man ägnar sig åt. 

Min son Elias har också ett filter. Besserwisserfiltret. Milda till mindre milda tillrättavisningar av pappa är den nya agendan. Tiden av ödmjuk förundran är numera ett vackert minne. "Du glömde banka" säger han. Elias har registrerat allt jag någonsin sagt och gjort, och han har lärt sig snabbt. Han vet hur saker skall vara och göras. Därför får jag denna morgon kommentaren "du glömde banka".  

För att topprida mig ytterligare ägnar han sig dessutom åt skönsmässiga lögner. "Där hoppar en gråsparv", sa jag häromdagen. "Nej pappaa, det är ingen gråspavv, det e en gråsugga, vettu!".

Vad svarar man på sånt?

Banka, undrar du? Jo, jag måste banka ägget i diskbänken innan jag skalar det. Underförstått: Det fattar du väl, farsan!


Låtar för dagen:

Gone Daddy Gone - Violent Femmes (Lyssna här!)

Kids - MGMT (Lyssna här!)

Pusherman - Curtis Mayfield (Lyssna här!)



Kommentarer
Postat av: Jimmy

Japp, den här gången funkade det,

MGMT bara växer och växer, sanslöst bra skiva

Kommer ihåg en viss midsommar när vi råkade köra in i en halkbana på Violent Femmes låt Blister In The Sun och vår kamrats kvidande läte när vi plötsligt bytte hans favoritskiva. Gillade inte Violent då men som så mycket annat kom effekten senare, riktigt bra



Jimmy



Jimmy

2008-07-11 @ 09:52:05
Postat av: Anders

Funkade?



Ja, MGMT är riktigt bra, Violent Femmes första också. Blister in the sun är ju en klassiker, med det underbara viskpartiet. Gotta love it!



Anders

2008-07-11 @ 10:29:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0