Veckans Blandband (v.6)

Tänkte ha några teman här på bloggen. Ett är att lägga upp ett blandband varje vecka med de låtar som går heta på min iPod. Jag länkar till youtube, myspace eller lägger upp mp3:or. Hur lång eller kort listan blir beror på tid. Nu kör vi -- Soundtrack vecka 6:

Two Daughters And A Beautiful Wife - Drive By Truckers 
Kriminalförfattaren, och Amerikas musikaliskt litterära svar på Nick Hornby, George Pelecanos, hävdar i en intervju i Sonic att Drive By Truckers varit det bästa rockbandet i USA under de senaste tio åren. Kanske har han rätt...det är i alla fall svårt att säga emot honom när man hör den här godingen... 

Skinny Love - Bon Iver 
Mina franskalektioner i början av åttitalet är inte helt meningslösa. Tack vare dem vet jag att Bon Iver betyder god vinter. Och en god vinter lär det bli när jag införskaffar den här plattan när den släpps 19 februari. (Egentligen hade skivan release redan i höstas, men Jagjaguwar tog sig an Bon Iver, drog in skivan för att nu släppa den på nytt.) Musikaliskt påminner det mycket om Iron & Wine. Lite mindre skägg bara. Och det är inte fy skam.

Trouble - Ray LaMontagne
Även här gör franskalektionerna nytta. Ray "berget" LaMontagne är en skön lirare som lirar soft musik med perfekt heshet i rösten. Trouble är en instant hit som lämnar mig värnlös.

Stranger Song - Leonard Cohen
För tillfället är jag inne i en svårartad Cohenperiod. Och kanske borde man alltid vara det. Poeten, ordkonstnären och eleganten Leonard Cohen är nämligen magisk.

"It's hard to hold the hand of anyone
who is reaching for the sky just to surrender,
who is reaching for the sky just to surrender.
And then sweeping up the jokers that he left behind
you find he did not leave you very much
not even laughter"

Loose Lips - Kimya Dawson
Jag upptäckte Moldy Peachesmedlemmen Kimya Dawson genom den utmärkta filmen Juno. Halva soundtracket bär hennes namn. Jag älskar frihetskänslan Kimya förmedlar. Sköna, lite barnsligt "felsjungna" låtar med hur mycket spelglädje som helst är det musikaliska receptet. Dagislåtar för vuxna om man så vill.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0