Årets låtar 13-14 (Hip Hop)

13. Run - Gnarls Barkley
Om Solomon Burke varit född på sjuttiotalet och ägnat sig åt hiphop hade han förmodligen sett ut och låtit som Cee-Lo Green. Det säger en del om hur mycket jag avgudar Cee-Lo Green, och framförallt: hans röst. Albumet Odd Couple innehåller kanske inte någon dunderhit som Crazy (men hur många album har sådana monsterlåtar, egentligen?) men saknar definitivt inte guldkorn. Eller vad sägs om Run?! Det borde väl vara en låt som får den mest obstinate hiphop-skeptiker att kapitulera - tre minuter ren energi, motsvarande tio Red Bulls.  




14. Mr Carter - Lil Wayne
Trots, eller tack vare, att Lil Wayne gått omkring med brallorna hängande vid knävecken, med alla tisdödande byxuppdragningar det måste innebära, har han ändå lyckats uppbåda koncentration och kraft nog att skapa årets bästa hångelhiphop. (Som vanligt när det gäller nutida hiphop kommer i slutet av låten den lika oundvikliga (lika oundvikliga som Daniel Anderssons sidledspass) som fjantiga passagen om vilken storknullare han är, vilket tvingat skivbolaget att sätta på det sedvanliga klistermärket med "parental discretion is advised, explicit lyrics". Bortse från det, please, för detta är en riktigt bra låt. Tack!)


Kommentarer
Postat av: johnny

Excellent choises dude! Jag är nog åtminstone nästan lika stor fan som du av dessa maestros. Roligt det där om byxorna, har aldrig fattat den grejen. Läraren i min dotters klass får säga till killarna att dra upp byxorna för att "han vill slippa se deras rövar hela dan". Kom på en annan rolig sak; Om man sätter Fl framför dig så blir du ju en av favoriterna i Simpsons. Och nej, inte Homer.

2008-12-09 @ 14:41:12
URL: http://nederbird.blogspot.com
Postat av: Anders

Trevligt! Tack! De nedhasade brallorna är väl egentligen bara ett nutida "fuck you!" åt vuxenvärlden. Varken mer eller mindre.

2008-12-09 @ 15:21:29
Postat av: johnny

"Fun-lovin' Anders", det tycker jag passar bra. Jo jag håller med om anledningen, men så oskönt att gå med brallorna nere och visa fillingarna...ganska korkat va? Plus att alla tolvåriga snorungar nu kräver att mamma ska köpa Björn Borg eller Salmingkalsonger till dom...

2008-12-09 @ 16:23:05
URL: http://nederbird.blogspot.com
Postat av: Anders

Fun-lovin A skall bli mitt namn den dag jag blir MC inom hiphopsvängen.

2008-12-09 @ 17:51:28
Postat av: Boggen

Odd Couple platsar definitivt på min årsbästa. Den har, som du säger, ingen hit som "Crazy" men håller i mitt tycke betydligt högre och jämnare nivå än förra plattan. Fun-lovin-Flanders!? En ny blogg kanske?

2008-12-10 @ 09:54:22
URL: http://boggblogger.blogspot.com/
Postat av: Anders

Boggen, jag har inte börjat lyssna på Odd Couple för nu, under året sista dager. Och det är verkligen en helgjuten platta. Topplistan hägrar!

2008-12-10 @ 10:43:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0