Idag blir en liten musiknörd 3 år

Min son sitter i köket. Han äter med nöjd min rostat bröd med Kalles Kaviar. Semantiken kring bröd är allvarliga saker för min son. Han föreläser för mig. Det är viktigt att förstå terminologin. Rostat bröd är "bröd", Polarkaka är "macka". Alla andra sorters bröd går under samlingsnamnet "smörgåsar". Föreläsningen roar mig såpass att jag - i vanlig ordning - springer efter mitt anteckningsblock, en liten svart Moleskine. Jag går in i rummet bredvid och letar. Inifrån köket hörs en bestämd röst.

- Pappa!
- Ja.
- Paappa!
- Jaa!
- Paaappa, itte spjinga iväg
- Jag kommer. Jag skall bara hämta en grej.
- Nej, kom tillbaaaka pappa, itte spjiinga ivä'g. Koom fram här, pappa!

Helt plötsligt känns det som om man är på audiens hos påven.

Jag går in i köket med anteckningsboken i handen. Påven sitter där, upptornad i en tripp-trapp-stol, ansiktet är täckt av Kalles Kaviar.

- Vaa skaa du göra, pappa?
- Jag ska skriva lite anteckningar.
- Oooj, vaa roligt!

Den på bloggen ständigt närvarande sonen, Elias, mannen som dagligen får mig att springa efter penna och papper, fyller 3 år idag. På grund av Way Out West-krock startade firandet i gryningen. "Ja må jag leva" har skrikits för full hals, paket har öppnats, omslagspapper har pulvriserats, godis har ätits. Och just nu käkar han sylt, med risifrutti till...

Grattis, Elias!



Dagens låt: "Happy Birthday" - Stevie Wonder


Kommentarer
Postat av: Johnny

Underbart! Jag har ju hört det roliga innan, men kul att läsa. Och jag grattar honom igen, även om haninte villeprata just nu:-) Hurra!!!!!

2008-08-08 @ 10:44:06
URL: http://nederbird.blogspot.com
Postat av: Anders

Elias och jag tackar!

Sen är det ju en omöjlighet att samtala med honom när det vankas shamponering.

2008-08-08 @ 11:17:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0