Gårdagens fynd: barndomen



Jag blev av med mina vinyler för ett antal år sedan i samband med en flytt från huvudstaden. Men, den enda skiva jag verkligen saknat är Eric Burdon & The Animals Winds Of Change. Den var soundtracket när jag tog mina första stapplande steg in i musikens värld. Den är min barndom, min historia. Eric Burdons nasalt hesa röst är upptagen i mitt DNA. Jag vet inte hur många gånger jag spelat den proggpsykedeliska covern på "Paint it black", eller sjungit med i den vackra "San Fransiscan Nights": 

"On a warm San Franciscan night / Angels sing, leather wings / Jeans of blue, Harley Davidson's too / On a warm San Franciscan night / Old angel, young angel / Feel all right /On a warm San Franciscan night / I wasn't born there/Perhaps I'll die there / There's no place left to go / San Francisco."

Jag hittade det saknade (och älskade) albumet i en lågprisback på gårdagens skivmässa.
Vad det kostade? 10 spänn!


 


Kommentarer
Postat av: TP

Tjena kompis! Tack för igår.

Det här är en riktig klassiker. Det bästa Burdon gjort efter ursprungliga Animals. Vilket fynd!

2008-08-31 @ 21:58:05
Postat av: Anders

Tack själv, som vanligt mycket trevligt att träffas, TP! Och ja - det var ju verkligen en långskott, fantasi eller ett mirakel att just den vinylen jag saknat materialiserade sig i den "billiga lådan". Men ... Blond on Blonde för en tjuga är inte illa det heller...

2008-08-31 @ 22:46:51
Postat av: stella sweden

Vet du att det går o importera från USA (ladda ner från piratebay)...jo så klart du vet! Winds of change råkar jag ha på hembränd cd...min absoluta favorit! Joda...

2008-08-31 @ 23:28:36
URL: http://enlitenj-ablogg.blogspot.com
Postat av: Anders

Winds of Change är en bra favorit att ha, Stella! Nu skall jag googla efter samplingar av getter...

2008-08-31 @ 23:40:45
Postat av: Gonzo

Det är bara o gratulera! Du fick ju ett litet smakprov på skivan sist du va här...visst e det Burdons Bästa. Every One Of Us e oxå jävligt bra men det tar vi nästa gång!! 5 dagar kvar till du får höra mig yla.

2008-09-01 @ 21:38:52
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Anders

Ja, ibland har man tur. Det var för övrigt klart mer guldkorn bland vinylskivorna än cd:na. Hur går det med låtlistor - får man komma med önskemål, månne?

2008-09-01 @ 23:53:18
Postat av: Matte

Åhå.. hörru, har du hört Eric Burdon & War? Det svänger som satan! Eric Burdon äger en av mina absoluta favoritröster, alla tider.

2008-09-02 @ 13:14:04
URL: http://mattematarmonster.blogspot.com/
Postat av: Anders

Matte: Nej, det har jag inte gjort. Men du kan vara viss om att jag skall se till att göra det nu!



Sen håller jag med dig, Matte, Burdons röst tillhör en av de bästa, ever.

2008-09-02 @ 15:49:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0