Blandband vecka 35





För tillfället hittar jag så mycket bra ny musik att jag har svårt att hänga med, trots att det är jag själv som håller i taktpinnen. Veckans blandband innehåller därför mest dessa upptäckter, men även en del gamla godingar. Det största fyndet heter Johnny Flynn. Han briljerar i en av mina favoritgenrer: singer songwriter (eller om man så vill: folk-/ countryrock). Hans debutalbum A Larum släpptes i våras, och har repeterats flitigt sen jag upptäckte det. (Tryck på blandbandet i marginalen för att lyssna på blandbandet, eller klicka på den här länken!)

Veckans Blandband (35):

01. The Verve - Love Is Noise (The Verves inledningstrippel på albumet Fourth är magnifika, bombastiska. De hyllas av TP på Skivgrisen, och är enligt honom så gräsligt bra att de gör gräsklippning till en ren fröjd. Och jag håller med honom (även om jag helst undviker trädgårdsarbete). "Love is noise" är spår nummer två.)
02. Albert Hammond, Jr. - GfC  (Albert Hammond Jr är - föga överraskande - son till Albert Hammond (bl.a. känd för "it never rains in Southern California") och varför man individualismens hemland USA inte orkar hitta på nya namn till sina söner är för mig ett paradoxalt mysterium. Den här låten är dock ny. Och väldigt bra.
03. Johnny Flynn - The Box (Live) (Redan i ingressen haussade jag Johnny Flynn, och jag misstänker att jag kommer att göra det igen. För detta är oerhört bra. Han spelar banjo - mitt favoritinstrument. Man bjuds på trumpeter - en annan musikattiralj jag är svag för. Sen har han en Robert Wyatt-skörhet i rösten jag bara älskar. Jag skulle kunna fortsätta och göra inlägget onödigt långt, så jag stannar här. Det jag försöker säga är att A Larum är en av årets bästa plattor. Punkt.)
04. The Church - Under the Milky Way (Jag såg häromveckan filmen Donnie Darko. Återupptäckte den här melankoliska klassikern då den är ljudkuliss till filmens rörande slutscen.)
05. Randy Newman - Feels Like Home (Jag gillar verkligen Randy Newman. Han är unik, på samma sätt som Elvis Costello och Jonathan Richman är det. Här är han med den finstämda "Feels Like Home" från det nya albumet Harps And Angels. Vilket jag rekommenderar.
06. Speedmarket Avenue - Accident (Sånt här älskar jag, förbehållslöst. Det är de melankoliska trumpeterna det kommer an på. Och det sköna drivet i bastrumman. Men främst trumpeterna. Heja Sverige!)
07. Ron Sexsmith - Brandy Alexander (En husgud. Har som Sufjan Stevens (även han husgud) förmågan att göra musik extra vacker. Kommer dessutom till Sverige i november (tror jag).
08. Air France - June Evenings (Hypad svensk electronica som jag gillar. Nyckelord: avslappning.)
09. Okay - My (Svepande och skönt bakåtlutad låt från årsfärska albumet Huggable Dust.) 
10. Port O'Brien - Stuck on a Boat (Har inte hunnit lyssna in mig riktigt på Port O'Brians nya album All We Can Do Was Sing. Men, jag har redan fått några favoriter. Bland annat "stuck on a boat". Och det är en bra början!)
11. She and Him - Why Do You Let Me Stay Here? (Bra låt. She and Him stannar i podden ett tag.)
12. Tom Waits - Tom Traubert's Blues (Tom Waits. Ständigt denne Tom Waits. Vet inte varför, men på något sätt är Tom Waits den ultimata avslutningsartisten för vilket blandband som helst.)



Kommentarer
Postat av: TP

Nä vad skådar jag i teleskopet. Gamla Jimmyfavoriten Vintergatan som även jag tycker e riktigt riktigt bra. Jag fastnade för Church redan med Unguarded moment. En härligt pastellfärgad Byrdspsykadelisk sak. Jag har dock en senare favorit som jag måste spela för dig vid tillfälle. Jag är övertygad att du kommer älska den.

Trumpeterna i Speedmarket låter väldigt Hellströmskt vilket är lika med himmelskt.

Okay lät helt ok.

Verve, Verve, Verve! Vad mer ska man säga? Bara uppmana folk att lyssna.

Tom Waits vaggar dig slutligen till ro men sov inte för gott.

2008-08-28 @ 20:18:57
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: Gorillan

Tyckar att det Verves nya singel är riktigt dålig, nästintill i klass med Oasis nya...



Halvårsliastan var annars riktigt bra! Har dock inte riktigt fattat Glasvegas, som känns trötta redan innan de hunnit bli ett segt brittiskt gubbgäng!



Usch! Jag bara gnäller! Älskar flera av tipsen, spciellt Tom Waits.

2008-08-28 @ 21:40:52
URL: http://shadazz.webblogg.se/
Postat av: Anders

TP: Bring it on, TP! Trumpeter och banjo. Där har du två sweetspots i mitt musikaliska nervsystem.



Gorillan: Min favorit är förvisso Appalachian... men den fanns inte hos mixwit. Men vaffan, gnäll på ... lite mothugg skadar inte - det tvingar en till eftertanke INNAN man slentrianlägger upp låtar på bloggen. Å andra sidan känns de flesta nya akter lite tunna, då dieten mestadels består av Tom Waits.

2008-08-28 @ 22:35:51
Postat av: Johnny

Bra blandband igen! Ron S gillar jag sen tidigare och She and Him är riktigt bra. Fast jag gillar också Verve otroligt mycket, som jag messade om :-)

//MmDGH

2008-08-29 @ 10:11:07
URL: http://nederbird.blogspot.com
Postat av: Johnny

Och tyvärr måste jag erkänna att jag inte riktigt diggade han med det extremt coola namnet, mr Flynn, trots att jag verkligen ville. Men så blir det ibland. Vi hörs Nicke.

2008-08-29 @ 10:14:35
URL: http://nederbird.blogspot.com
Postat av: Anders

Johnny: Nej, man kan inte övertyga alla, om allt. Men jag skickar en låt till av din namne: "The Wrote And The Writ" - för säkerhets skull. Sen kan vi prata;-) Anders

2008-08-29 @ 10:23:32
Postat av: Alice

Tyckte mycket om Johnny Flynns röst; skörheten, etc. Tackar för tipset!

2008-09-04 @ 12:01:36
Postat av: Anders

Alice: lyssna särskilt på The Wrote & the writ (årets låt?), tickle me pink, Eyelesws in holloway, shore to shore ... ja du förstår, det är en bra skiva... Anders

2008-09-04 @ 22:43:57
Postat av: Alice

Ja, Wrote & the writ var den första jag fastnade för. Ska lyssna vidare, den har tillfälligt hamnat lite i skuggan av Glasvegasskivan tyvärr, men den obsessionen kan ju inte pågå i evigheter...

2008-09-05 @ 14:47:22
Postat av: Anders

Ta en skiva i taget säger jag och gör tvärtom. J.Flynn finns ju kvar ... och Glasvegas är ju fy skit, det heller. A.

2008-09-05 @ 17:00:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0