Heroin blev min inkörsport ...

1991 gick jag fyra dagar i rad och såg The Doors på Biopalatset i Göteborg. The Doors, Oliver Stones överdrivet romantiserande filmporträtt om Jim Morrison och hans band. MTV:s VJ Ray Cokes kallade filmen "the safest high in town".

Rays skojfriska "filmrecension" var, konstaterar jag så här i efterhand, en adekvat beskrivning. För jag knarkade filmen. Jag var helt besatt. Av musiken, av tiden, av miljöerna. Hade pengarna räckt , hade jag förmodligen gått på den varje dag tills den lämnat biografen. Istället köpte jag Soundtracket, som jag naturligtvis lyssnade sönder och samman.

Ironiskt nog var favoriten på albumet inte någon av The Doors låtar, utan "Heroin" av The Velvet Underground. "Heroin" blev för mig inkörsporten till detta mästerliga band, och låten är i mina ögon mer än bara en fantastisk låt. Den är ett anthem för hela 60-talet. 



Kommentarer
Postat av: Annika

Du är inte den första jag har hört säga det... jag har inte sett filmen än men måste göra det snart, känner mig nästan lite utanför som inte har sett den än ;).

2008-04-15 @ 12:33:43
URL: http://skandinavianfolk.blogspot.com
Postat av: Anders

Jag önskar att jag kunde säga att filmen åldrats väl, men 17 år är en lång tid. Idag tycker jag nog att den är lite väl corny och överdriven. Jag har väl blivit "gammal" helt enkelt. Men, musiken är bra. Och fotot. Dessutom gör Val Kilmer ett riktig bra jobb som Jim Morrison. Det måste man erkänna.

2008-04-16 @ 10:37:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0